Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Edzőmotoros VSR 5.8

Ennek a hajónak egy korábbi változatát öt ország válogatott edzői - Anglia, Ausztria, Kanada, Szlovénia és Horvátország - használták Athénban az olimpián. Az ő versenyzőik összesen kilenc érmet nyertek.

A vitorlás kishajókat kísérő edzőmotorosok egy lassú evolúciós folyamat végén jutottak el oda, hogy napjainkra megszületett ez a kategória. A nyolcvanas évek elején kezdtek a vitorlás edzők keményfenekű felfújható hajókat használni. Ezek a hajók nagyon stabilak amikor állnak, és gyorsak menet közben, hiszen ha felsiklanak a műanyag héj stabilitása érvényesül. Ezek a hajók azonban nem vitorlás hajó követésre lettek kifejlesztve. Nagy hullámok között nem lehetett megfelelően lassan menni velük, és így az edző nem volt képes elég közelről követni tanítványát. Tehát az elsődleges cél az volt, hogy olyan hajót fejlesszenek, amely komoly hullámzásban is képes egyenletes, 4-15 csomós sebességgel haladni. Fontos szempont az is, hogy minimálisra csökkenjen a hajó hosszirányú mozgása, hogy minél értékesebb videofelvételek készülhessenek. Természetesen kellett egy - kis - cég, amely fantáziát látott ebben a piacban és szánt időt, pénzt és energiát a fejlesztésre. Samo Potokar, a hajó tervezője jó nevű szlovén vitorlázó volt, majd 2000-ben és 2004-ben is hazája edzőjeként vett részt az olimpiai játékokon. Ô így beszél a hajóról:

 

- Egy edzőnek minden időben kint kell lennie a tengeren, és néha a legnehezebb körülmények között kell segítenie versenyzőjét. Tehát egy jó edzőmotoros megtervezésekor az elsődleges szempont a biztonság, a tengerállóság. Másodsorban ki kell szolgálni az edzőt, aki nagyon sok időt tölt a vízen. Nem szabad, hogy azért fáradjon el a kelleténél hamarabb, mert rossz, kényelmetlen hajóban ül. A jó edzőmotoros nem ugrál a vízen, hanem szeli azt. Mi rájöttünk, hogy akkor tudunk igazán jó motorost készíteni ha elvékonyítjuk. Sőt, nagyon elvékonyítjuk. A stabilitást megadják a gumitömlők, egy ilyen hajó lényegesen soványabb lehet mint a hagyományos gépek.
- Ezen a hajón meglepően kicsi a motor.
- Igen. Ez egy pozitív mellékterméke annak a fejlesztésnek, aminek a célja az volt, hogy minél lassabban lehessen hajózni az edzőmotorossal. Rájöttünk, hogy a vitorlás hajóhoz hasonló test lesz a legalkalmasabb. Így ez a hajó sokkal kisebb motort igényel mint a korábban használatosak.

 

- A hajójuk első látásra mégsem egy vitorlásra, hanem sokkal inkább egy kenura hasonlít.
- Ennek az az oka, hogy a vitorlás hajó nem tud széllel szemben haladni, ezért soha nem kapja szemből a hullámokat. A motoros azonban igen, ezért lényegesen magasabb orrot kellett tervezni. A hajóorr kialakítása már emlékeztet egy vitorláséra. Az egyenes orr alkalmazásával megnyújtottuk a hajó vízvonalát, ezzel növelve az úszó üzemmódban elérhető sebességét is a motorosunknak. A legtöbb olimpiai vitorlás rövidebb mint öt méter nyolcvan centi. Így úszó üzemmódban képesek vagyunk tartani a lépést egy vitorlás hajóval. Ez azt jelenti, hogy a motoros nem emeli meg az orrát, az edző kényelmesen figyelheti versenyzőjét, nem azzal kell foglakoznia, hogy a hajóját kormányozza. Ennek a kialakításnak a következménye az is, hogy a hajó sokkal kisebb hullámot ver és nagyon stabilan fordul. Mindkét tulajdonság kifejezetten hasznos, és nem csak az edzők, hanem minden felhasználó szempontjábók is

 

.A hajót Splitben próbáltuk ki. Hasonló munkára használtuk, mint amire tervezték. Nevezetesen, erről a motorosról fotóztunk a bemutatóhajóinkat. Megtettünk vele egy hosszabb túrát is. Mintegy tíz mérföldet hajóztunk egyik kikötőből a másikba. A hajó valóban nagyon jól vezethető. Elképesztően finoman lehet a sebességet adagolni. Igazi hullámzásban nem próbálhattuk ki, de a saját hullámai szinte meg sem billentik. Az ötven lóerős motor kényelmesen vitte hat fővel a hajót. El is fértünk ennyien. Úgy tűnik, hogy a dolog tényleg működik. Az edző mellett van hely bőven a feltekert vitorláknak. Jó mélyre kerülnek, hogy véletlenül se fújja ki őket a szél. Van rakodó hely bőségesen. A tank az ülés alá került, ezzel is előbbre tolva a hajó súlypontját. Csak irigykedni tudtam, amikor egyedül futottam egy kört a hajóval. Eszembe jutott a saját kenesei motorosom, amely azonnal tótágast áll ha egy kicsit nagyobb a hullámzás. Egyedül nem is tudok vele lassan haladni, csak ha van egy segítség a hajó orrában. Ezzel ilyen probléma nem volt. Alig emelkedik meg amikor siklásba jön. Fantasztikus hajó. Csak ajánlani tudom minden edzőnek.


Litkey
Fotó: Szekeres

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink